گواهینامه ایزو 9001

گواهینامه ایزو 9001:2015 گواهی نامه ISO9001:2015

سالیان زیادی است که ایزوهای مختلفی به وجود امده اند و هر کدام دارای ویژگی و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد. با گذر زمان ایزوهای جدیدتری به وجود آمده اند و بر کیفیت  ایزوها افزوده شده است. مدل جدید ایزو، ایزو 9001 است. این ایزو نسبت به ایزوهای قبلی با کیفیت تر و جدیدتر است. عملکردها ی این ایزو به گونه ای است که برای همه شرکت ها پیشنهاد می شود. زیراکه گواهینامه ایزو9001 جامع و کاملترست به گونه ای که این گواهینامه مادر همه ایزوهای دیگر معرفی شده است و تمامی خصوصیات و ویژگی های ایزوهای دیگر در این ایزو نهفته است. بر روی این ایزو اصلاحات بسیاری رخ داده است تا بدین صورت ایجاد شده است. آخرین اصلاحاتی که روی آن قرار گرفت و شکل تازه ای به خود گرفته است در سال 2015 بوده است که بعد از آن خود را نیاز به ویرایش ندیده است.  مدرک ایزو 9001 نشات گرفته از ایزو 9000 است که درصد بیشتری ازخصوصیات ایزو 9000 را برای خود انتخاب کرده است و توانسته است با استفاده از عملکردهای ایزو 9000 کیفیت خود را بهبود یابد و به شکل کاملی دربیاید.

 

کاربرد استاندارد ایزو 9001

گواهینامه ایزو 9001 برای تمامی شرکت ها و سازمان ها الزامی است که باید ابتدا این مدرک را اخذ کنند و گرفتن این ایزو ارتباطی با عملکرد شرکت ندارد و حتما باید اخذ کرد چون که ممکن است در جلسات مناقصه هایی که برای شرکت ها در زمان های مختلف برگزار می شود مدرک ایزو 9001 را از میدران درخواست کنند و علاوه بر این برای انجام کارهایی که شرکت می خواهد آنها را انجام دهد نیاز به اخذ ایزو 9001 است که این کارها شامل تبلیغات، صادرات، رقابت کردن با دیگر شرکت ها و....است. بنابراین لازم است که شرکت ها ابتدا برای گرفتن مدرک ایزو 9001 اقدام کنند.

 

پیشنهاد مراجع صادر کننده ایزو

مراجع صادرکننده گواهی ایزو برای متقاضیان مدرک ایزو پیشنهاد می کنندکه آنهاباید قبل اقدام برای گرفتن ایزو ، گواهینامه ایزو9001  را دریافت کنند و بعد ازآن اقدام به گرفتن ایزو 14001 کننداین ایزو مربوط به سیستم مدیریت زیست محیطی هست و بعد از اخذ این دو ایزو نوبت به ایزو 45001 میرسدکه باید آنرا اخذ کنند. ایزو 45001 مربوط به سیستم مدیریت ایمنی و بهداشتی است. این سه ایزو باهم ارتباط دارند و فرد متقاضی باید هر سه را با هم دریافت کند. اجرای هم زمان این سه گواهینامه موجب پیاده سازی سیستم IMS می شود که این سیستم به صورت یکپارچه عمل می کند.

 

کاربرد استاندارد ایزو 9001

مدرک ایزو 9001 برای هر نوع شرکتی مناسب است. بنابراین هر شرکتی می تواند دریافت این ایزو را اقدام کند. ایزو نکات مهمی در مورد شرکت های خدماتی، پیمانکاری، خدماتی و....و همچنین در مورد انواع مشاغل های گوناگون بیان می کند. مدیران با استفاده از این گواهی در سطح شرکت بهتر می تواند مدیریت کند و شرکت را تحت کنترل خود قرار د هد. در قسمت تولیدات با راهکارهای ایزو می تواند تولیدات بهتر و با کیفیت تری برای مشتریان خود ارائه کند. زمانی که این راهکارها به نحو احسن در سطح شرکت اعمال شود موجب جذب بیشتر مشتریان به کالاهای شرکت خواهد شد. و جذب مشتریان موجب می شود که نام مدیر و نام شرکت در بین افراد محبوب و مشهور شود. این مشهور شدن موجب امتیازی برای مدیران و شرکت در میان سایر رقبا خواهد شد.

 

مراحل دریافت گواهینامه ایزو 9001

برای گرفتن ایزو 9001 مراحلی وجود دارد که هر سازمانی بایستی این مراحل را بگذرانند. این مراحل عبارت است از:

مشخص کردن هدف از گرفتن گواهینامه ایزو 9001

انتخاب کردن مرجع مناسب برای صادرکردن گواهینامه ایزو 9001

پیاده سازی گواهینامه ایزو در سطح شرکت

مشخص کردن انواع ممیزهای داخلی و خارجی

ثبت کردن گواهینامه ایزو 9001 و صادر کردنش برای متقاضیان

بنابراین برای دریافت کردن گواهینامه ایزو 9001 ابتدا نیاز به مشخص کردن هدف بعد از گرفتن ایزو 9001 است. اینکه فرد متقضای بداند هدف او از گرفتن گواهی ایزو 9001 چیست. وقتی هدف خود را مشخص کرد نوبه به تعیین مراجع قابل اعتماد برای گرفتن مدرک ایزو است. زماین که مدرک ایوز را کسب شد نوبت به اجرای این گواهی در سطح شرکت می باشد که باید به نحو احسن پیاده سازی شود. بعد از این مراحل نوبه به مشخص کردن انواع ممیزهیا خارجی و داخلی می باشد. با تعیین این ممیزها نوبه به ثبت کردن گواهی ایزو 9001 در مراجع صادرکننده گواهی ایزو می باشد. بعد از اینه این مدرک ثبت شد نوبت به صادر کردن آن می رسد. وقتی مدرک صادر شد به متقاضی داده می شود.