گواهینامه ایزو 31000

گواهینامه ایزو 31000

گواهی نامه ISO 31000 معروف به استانداردی در زمینه مدیریت ریسک میباشد.

در سال 2009 استانداردی تحت عنوان ایزو 31000 انتشار پیدا کرد که در خصوص مدیریت ریسک تهیه شده بود و در 11 بند منعقد گشته بود. اما در سال 2018 اصول این گواهینامه از یازده مورد به هشت مورد کاهش یافت که بنوعی اجرای آن بسیار آسانتر شده و حتی المقدور ساده تر گردید. همچنین در نگارش جدید تمرکز به یکپارچگی رهبری در مجموعه با مدیریت ریسک معطوف شد.

 

اخذ گواهی ایزو 31000

طی مراحل دریافت این استاندارد و نیز پیاده سازی الزامات این استاندارد، شرکتها را یاری میدهد تا ریسکهای تاثیر گذار بر شغل و حرفه خود را، ( چه مثبت باشند و چه منفی ) پیدا کرده و پس از بررسی و ارزیابی، آنها در اختیار خود درآورند. تجربه نشان داده اغلب موسسات و سازمانهایی که سیستم مدیریت مذکور را پیاده سازی نموده اند، از حوادث و مشکلات غیر قابل پیش بینی در اکثر پیشگیری کرده و یا آمادگی لازم برای برخورد با آنها را داشته اند که همین امر موجب بهبود مدیریت سازمان و عملکردهای مدیران و در کل مجموعه گردیده است. بطور معمول نقش آیزو 31000 در پیشگیری از عوارض حوادث منفی و زیان آور و همچنین استفاده بهینه از اثرات مثبت ریسکها بسیار پررنگ و چشمگیر خواهد بود.

 

فوائد کسب گواهینامه ایزو 31000

کسب گواهی نامه 31000، با نگارش 2018، فوائد بسیاری از جمله:

شناخت و کنترل ریسک به اندازه کافی

دستیابی برتری و پیشی گرفتن از رقبای تجاری

پایین آوردن مخارج مجوعه

آمادگی در برابر تغییرات

شناخت و درک فرصت ها و دستیابی به آنها

جلب اعتماد و اطمینان مشتریان

ثبات بخشیدن به مدیریت شرکت

و حفظ و نگهداری از ارزشهای مجموعه دارد که مسلما این این امر تحقق پیدا نمی کند مگر اینکه دستورالعمل ها و بخشنامه های مربوط به این سیستم مدیریت، توسط کارشناسان و اشخاصی با مهارت کافی و یا آموزش دیده مستندات مورد نظر را بصورت صحیح و بدون ایراد به اجرا درآورند که این نکته از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

 

کاربرد گواهی نامه ایزو 31000

استاندارد مورد نظر اصولا عمومی بوده و بسیار کاربردی و جامع میباشد بطوریکه هر شرکت ویا سازمانی در هر حیطه کاری از جمله: خدماتی و صنعتی، تولیدی و یا پیمانکاری میتوانند چه در بخشهای خصوصی و چه در بخشهای دولتی از آن استفاده نموده و مدیریت موسسه خود را قدرتمند و توانا نمایند. لازم بذکر است که کسب گواهی ISO 9001 و برپایی دستورالعمل هایش باعث میشود تا شرکتهای متقاضی درک بهتری از مستندات آیزو 31000 داشته و بسادگی و با سرعت بیشتری تمهیدات لازم را انجام دهند که در نتیجه موجب دستیابی به یکپارچگی مورد نظر خواهد بود. هنگامیکه موسسه ای اقدام بدریافت آیزو 9001 مینماید، یکی از اقداماتشان، تشخیص و یافتن ریسک ها و فرصت ها و نیز نقاط ضعف و قوت مجوعه میباشد، موضوعی که استاندارد 31000 نیز بطور دقیقتر و اصولی به آن میپردازد و البته بیشتر از سیستم مدیریت کیفیت به بحث مدیریت توجه مینماید. بنابراین میتوان اینگونه بیان کرد گواهینامه آیزو 31000 با اخذ تصمیمات صحیح و بموقع برمبنای عوامل موجود، ( داخلی و خارجی ) باعث تقویت رهبری سازمانها شده و بدین ترتیب رابطه میان مدیران و دی نفعان بخوبی و با اطمینان بیشتری ایجاد خواهد شد. بهمین دلیل روابط بین قسمتهای مختلف مجموعه نیز اصولی تر و بدرستی انجام میپذیرد.

 

بخشنامه های استاندارد

بخشنامه های استاندارد ISO 31000 عبارتند از: هدف و دامنه کاربرد، مراجع ضروری، عبارات تعریف شده و اصطلاحات، اصول و قوانین، چهارچوب مشخص و روند فعالیت و فرایند. اما نکته دیگری در این خصوص وجود دارد که طبق اظهار سازمان جهانی ISO، ثبت و صادر شدن گواهی جهت استاندارد مورد نظر برای شرکتها و سازمانها موضوعیت ندارد، ولی از آنجائیکه مدیریت ریسک و نیز آشنایی و مهارت در این مقوله در موسسات برای مدیران اهمیت ویژه ای داشته و از طرفی بخاطر درخواست بسیار متقاضیان، عموم مراجع استاندارد مذکور را با عنوان گواهینامه آیزو 31000 صادر مینمایند.