EFQM چیست؟

EFQM  یک مدل تعالی است که برای چرخه بهبود مستمر ، استقرار ، بهبود کیفیت رضایت مشتریان ، افزایش توانمندی ارکان درونی ، منابع انسانی ایجاد شده تاحیات اقتصادی راتضمین نماید سازمانها استقرار مدل تعالی EFQM رابه عنوان ابزار قدرتمند وکارآمد انتخاب می کنند.

برای سیستمهای کیفیت که ازمدل EFQM استفاده میشود باید بینش فراوان واستقرار اثر بخش وکارآمد داشته باشیم درصورت آگاهی نداشتن ازنحوه استقرار وبکارگیری ازمدل EFQMبه مقصد نهایی نرسیده ،کارآیی خود راکاملا ازدست میدهیم وبه زوائد بی ارزش درسازمانهایی که برای استقرار روی آورده تبدیل میشود. علاوه براین بدون آگاهی ازمدل EFQM برای استقرار سیستم درسازمان اثر بخش رانخواهیم دیدوکارآیی ندارد همچنین سازمان متحمل هزینه های گزاف وناخواسته میشود.

اصول مدل EFQM برای اصل پایه بنیادین بنا شده که11 مورد اصل پایه بنیادین رابیان میکنیم؟  

رهبری آینده نگر

مشتری مداری وفرآیند محوری

بهادادن به کارکنان وذینفعان سازمان

یادگیری فردی وسازمانی

سرعت عمل وچابکی سازمان

تمرکز آینده

مدیریت نوآوری

مدیریت بر مبنای واقعیات

مسئولیت اجتماعی وشهروندی

 تمرکز بر نتایج وایجاد ارزش

 نگرش سیستمی

کشورهایی که اقدام به طراحی واستقرار وجایزه کیفیت نموده اند میتوان به کشورهای زیر اشاره نمود ،

جایزه کیفیت فنلاند

جایزه کیفیت چک

جایزه کیفیت اتریش

جایزه کیفیت فرانسه

جایزه کیفیت مجارستان

جایزه کیفیت نروژ

جایزه کیفیت پرتغال

جایزه کیفیت اسکاتلند

جایزه کیفیت سوئد

جایزه کیفیت سوئیس

جایزه سرآمدی تجاری انگلیس

جایزه کیفیت اسلونی

جایزه کیفیت دانمارک

جایزه کیفیت ایرلند

مدل تعالی EFQM درایران برگرفته شده ازمدل اروپایی میباشد سازمانهایی که متقاضی گرفتن این مورد ارزیابی وسنجش هستند باید توجه کنندکه بامنطق امتیاز دهی موجودبه آنها تعلق میگیرد.

جایگاه سازمان درمقایسه بارقبا باتوجه به ثبت نام درجایزه کیفیت مشخص میشود وبرخی ازسازمانهای بزرگ بااستفاده ازرویکرد بهتر ازمزایا وویژگیهای مدل EFQM اقدام به استقرار وساختار سازمانی خود بامدل تعالی EFQM نموده انند.

اجرای اصلی مدل EFQM عبارتنداز ، چارچوب ، خودارزیابی ، سرآمدی ، معیارهای سنجش ، ارزشها ، مفاهیم ، بنیادین ، منطق امتیاز دهی.

برای دستیابی به شناختی کامل وهمه جانبه ازکلیه ابعاد مدل EFQM میباشد سرآمدی سازمان ، ارزش ها واصول برتری مدل EFQM اولین جز تشکیل دهنده مدل تعالی میباشد.

ازدیدگاه مدل تعالی یک سازمان باید نتایج مطلوبی که منافع ذینفعان سازمان را تضمین مینماید دست یابد ذینفعان یک سازمان عبارتنداز :

کارکنان

مشتریان

سهامداران

جامعه تامین کنندگان

کیفیت ارائه محصولات وخدمات مابه قضاوت مشتریان بستگی دارد اینکه کیفیت محصولات ما خوب باشد یابد عملکرد مارانشان میدهد سازمانهای متعالی درجهت برآورده سازی نیازهای مشتریان حرکت میکند.

ازجمله نیازهای مشتریان :

نیازهای اساسی وپایه ایی
نیازهای عملکردی
نیازهای انگیزشی
ایجاد زیر ساخت مناسب برای تحقق مزایای سازمان به موارد زیر بستگی دارد؟
ایجاد خشنودی مشتریان
ایجاد وفاداری در مشتری
تقویت سهام سازمان دربازار
ایجاد موفقیت پایدار برای سازمان دربازار
ایجاد انگیزه درکارکنان
ایجاد مزیتهای رقابتی برای سازمان دربازار
رهبر یک سازمان سرآمد وظیفه داردتا کارکنان رادر بهبود حرکت به سمت سرآمدی وتحرک سوق دهد وچشم انداز دقیق وروشنی ازآینده برای کارکنان ترسیم کند وانگیزش لازم رادرحرکت به سمت موفقیت رادرکارکنان ایجاد نماید.
مدیریت یک سازمان سرآمد باید دائما مورد پایش واندازه گیری باشد تابتوان برمبنای مجموعه ایی ازسیستمها فرآیندها وواقعیتهای مرتبط وبهم پیوسته مالکیت سازمان را مشخص نماید ومدیریتی جامعه برآن اعمال کند.
برای آنکه به سمت تعالی وسرآمدی حرکت داشته باشیم جزبا یکپارچه بودن و مشارکت کاکنان این امر محقق نمیشود.
ازالزامات موفقیت پایداربه سمت تعالی وسرآمدی سازمان بهره مندی ازاهرمهای اجرایی قدرتمند وباثبات دراین حرکت میباشد.
مسئولیتهای اجتماعی یک سازمان سرآمد کسب وکار درمحیط اجتماعی وتاثیرات متقابل جامعه واهمیت دادن به محیط زیست دراین محیط میباشد.