استاندارد ISO9001

استاندارد ISO9001

استانداردISO9001 یک استاندارد جهانی شده تمام کشورها مورداستفاده قرار میدهند. کشورهای مختلف استانداردISO9001 راتحت اعتبار نهادهای اعتبار دهنده ( مثلا کشور انگلستان UKAS نام گرفت. دیگر کشورها مانند کشور آلمان سازمان بانام DAKKS و کشور ایتالیا بانام ACCREDIA و کشور سوئیس بانام SAS وکشور نروژ CCPL و کانادا SCC فرانسه سازمان استانداردCOFRAC و همچنین کشور ایران دردهه پنجاه سازمان استاندارد تحقیقات صنعتی ایران نامگذاری کردند، ایران برای اولین باربودکه موفق شد عضویت سازمان بین المللی استاندارد جهانی ثبت شود. سازمان استاندارد جهانی، درکل جهان کشور سوئیس شهر ژنو انتخاب شد. سازمانی که متشکل چند کمیته مطابق با ISO تولید استاندارد انجام میدادند. کمیته تهیه و تدوین استاندارد اگر75درصد رای بیاورد ISO میدانند، اگر 66درصد رای بیاورد ISO/TS نامگذاری میشد.دررابطه بامتن استاندارد ایزو 9001 برای اولین باردر سال 1987 کنترل کیفیت ایجاد شد. سال 1994 مدیریت کیفیت تغییر کرد. سال 2008 ISO9001 ویرایش شد. نام همان مدیریت کیفیت گذاشته شد. سال 2015 سیستم مدیریت کیفیت ورژن جدید ثبت شد. ایزوهای مختلف مشتریان انواع گوناگون دارد مانند ISO10002، ISO10004، ISO45001 ایجاد شد. ایزوهای ایجاد شده توسط سازمان استاندارد تدوین میشود انجمن اعتباردهی بین المللی IAF اصلیترین و معتبرترین انجمن اعتباردهی مراجع و مراکز ثبت و صدور گواهینامه میباشد. همچنین موسسه صدور گواهینامه Certification body بنام مخفف C.B میباشد. اگر بخواهیم سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 توصیف کنیم میتوانیم ارائه مستمر محصولات، خدمات، الزامات مشتری اشاره کنیم تسهیل فرصتها، رضایت مندی مشتری دیگر الزامات مرتبط اهداف سازمان توانایی اثبات انطباق با الزامات سیستم مدیریت کیفیت مشخص شده مدیریت کیفیت ISO9001 شامل مواردی میباشد. تمرکز برمشتری، رهبری، مشارکت افراد، رویکردی فرآیندی،  بهبود، تصمیم گیری مبتنی بر شواهد، مدیریت ارتباطات، سیستم مدیریت کیفیتISO9001 بهبود مستمر فرآیندها، ارزیابی داده ها، پایش اندازه گیری برای کنترل ضروری میباشد. سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 نشان دهنده مطالب گسترده این استاندارد میباشد برطبق استاندارد ISO9001 کشورهای مختلف این استاندارد کیفیت، الزامات گفته شده انجام میدهند الزامات گفته شده توسط استاندارد کیفیت ISO9001 باعث پیشرفت کارو گسترش کار خواهد شد. سیستم مدیریت کیفیت کمک سازمان میباشدتا عملکرد سازمان بهبود یابد، مبنای منطقی فعالیتهای توسعه پایدار فراهم شود.

همچنین راه دیگر بهبود عملکرد سازمان، پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت میتوان اشاره کرد: مانند:

توانایی ارایه مستمر محصولات وخدماتی که الزامات مشتری قانونی ومقرراتی رابرآورده میسازد.

تسهیل فرصتها به منظور افزایش رضایت مشتری

پرداختن به ریسک ها وفرصتهای مرتبط بااهداف وبافت سازمان

توانایی اثبات انطباق الزامات مشخص شده سیستم مدیریت کیفیت

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت میتواند توسط طرفهای درون سازمانی وبرون سازمانی مورداستفاده قرار گیرد.

سیستم مدیریت کیفیت الزامات مشخص شده دارد مکمل الزامات محصولات، خدمات میباشد. سیستم مدیریت کیفیت فرایندچرخه PDCA طرح ریزی، اجرا، بررسی، اقدام برتفکرمبتنی برریسک بکارگرفته. فرایند تعاملات، طرح ریزی کنند. سازمان اطمینان حاصل می یابد چرخه PDCA صنایع کافی فرآیندها، مدیریت میکند فرصتها بهبود یافته تعیین شود اقدام گیرد.

اثرات، استفاده فرصتهای بوجود آمده کنترل پیشگیرانه بکار میرود. تفکر مبتنی ریسک سازمان میتواند منجر شود برداشتن نیازها، انتظارات آینده، برآورده سازی مستمر الزامات باعث چالش قرار گرفتن سازمان خواهد شد. دستیابی هدف سازمان علاوه اصلاح، بهبود استفاده اشکال متنوعی همچون تغییر اساسی نوآوری سازمان دهی ضروری میشود. اصول مدیریت کیفیت موارد زیر شامل میشود:
تمرکزمشتری
رهبری
مشارکت افراد
رویکرد فرایندی
بهبود
تصمیم گیری مبتنی شواهد
مدیریت ارتباطات
استاندارد بین المللی رضایت مشتری برآورده میسازد. الزامات استفاده رویکرد فرآیند، ایجاد پیاده سازی، بهبود اثر بخشی سیستم مدیریت کیفیت پشتیبانی میکند. درک مدیریت متعامل بعنوان سیستم اثربخش سازمان دستیابی نتایج کمک میکند. وابستگی متقابل سیستم باعث بهبود عملکرد کلی سازمان خواهد شد.تعریف خط مش کیفیت مدیریت فرایندها، جهت گیری راهبردی سازمان، دستیابی نتایج مورد نظر مطابق خط مشی کیفیت میباشد.

استفاده رویکرد فرآیند سیستم مدیریت کیفیت سازمان موارد زیر میباشد.

استمرار برآورده کردن الزامات

درنظر گرفتن فرآیندها براساس ارزش افزوده دستیابی عملکرد اثربخش فرآیندها

بهبود فرآیندهامبنای ارزیابی دادها، اطلاعات

سازمان اطمینان یابد چرخه PDCA صنایع کافی فرآیندها مدیریت میکند فرصتها بهبود یافته تعیین شود اقدام انجام گیرد.

انحراف فرآیندها اثرات منفی استفاده فرصتهای بوجود آمده، کنترل پیشگیرانه بکار میرود. تفکر مبتنی ریسک سازمان میتواند منجر شود.

برداشتن نیازها، انتظارات آینده،برآورده سازی مستمر الزامات باعث چاش قرار گرفتن سازمان خواهد شد. دستیابی هدف سازمان علاوه اصلاح، بهبود، استفاده اشکال متنوعی همچون تغییر اساسی، نوآوری سازمان دهی ضروری میشود. سازمان اطمینان حاصل نماید فرآیند محصولات خدماتی بیرون سازمانی تامین شده اند. توانایی تحویل مستمر محصولات خدمات منطبق مشتریان تاثیر منفی نمیگذارد.

سازمان باید:

اطمینان داشته باشد فرآیندهای برون سازمانی تامین میشود،

تحت کنترل سیستم مدیریت کیفیت سازمان باقی میماند.

کنترلهایی میخواهد، تامین کننده برون سازمانی، خروجی بدست آمده اعمال نماید.

اگر اطلاعات بیشتر میخواهید با مرکز مشاور و اطلاع رسانی سپاهان اچ اس ای تماس بگیرید مشاورین مرکز راهنمایی کامل خدمت مشتریان عزیز ارائه میدهند.