مراحل اخذ ISO

مراحل اخذ ISO

مراحل اخذ گواهینامه ایزو

درباره مراحل اخذ گواهینامه ایزو چه می دانید؟ اخذ ایزو برای شرکت ها و سازمان های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است اما مهم ترین نکته ای که در این زمینه وجود دارد انتخاب یک مشاور آگاه و حرفه ای در این زمینه است که در انجام تمام مراحل افراد را راهنمایی کند. موسسه سیستم کاران به عنوان اولین و بزرگترین مرکز مشاوره اخذ ایزو است که سازمان ها و شرکت ها را در این مسیر یاری می کند.

 

آشنایی با مراحل اخذ گواهینامه ایزو

با توجه به اهمیت اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها قصد داریم در ادامه مراحل اخذ گواهینامه ISO را برای اطلاع بیشتر متقاضیان مورد بررسی قرار دهیم.

 

مراحل اخذ گواهینامه

مرحله اول

در هنگام پرداختن به مراحل اخذ گواهی ایزو باید این اطمینان حاصل شود که آیا گواهینامه منتخب با سازمان یا شرکت مورد نظر هماهنگی دارد. با توجه به اینکه گواهینامه ایزو 9001 یا سیستم مدیریت کیفیت با اکثر سازمان ها دارای اشتراکات مدیریتی است بهتر است در نخستین گام از مراحل اخذ گواهی ISO این گواهینامه را انتخاب کنند. این پیشنهاد یک گزینه ی بسیار عالی برای سازمان هایی است که به تازگی تصمیم گرفته اند از استانداردهای ایزو بهره مند شوند. استفاده از این استاندارد موجب می شود که تا مفاهیم های سیستم های مدیریتی در سازمان ها درونی شود.

مرحله دوم

در هنگام انجام مراحل اخذ گواهینامه ایزو باید به بررسی استاندارد ها بپردازید. یکی از فرایند های مفید خرید یک نسخه از استانداردهای ایزو است که در عین حال کار چندان ضروری به شمار نمی رود.

مرحله سوم

در این برهه از مراحل اخذ گواهی نامه ایزو لازم است که با اهداف مورد نظر ارتباط برقرار کنید. برای اینکه سازمان ها بتوانند یک سیستم مدیریتی ایزو را در درون خود مستقر کند نیازمند این عملکرد است که اهداف سازمانی را از طریق مدیران ارشد توسعه دهند. یکی از الزاماتی که در طول انجام مراحل اخذ گواهی نامه ISO بسیار مهم است حمایت مدیران ارشد از این فرایند است.

مرحله چهارم

در گام چهار از مراحل اخذ گواهینامه ایزو لازم است که برای اجرای آموزش مراحل اخذ ISO برنامه ریزی ای لازم انجام بگیرد. در صورتی که سازمان مورد نظر با استانداردهای ایزو آشنایی نداشته باشد لازم است که یک دوره آموزشی را جهت آشنایی با مراحل اخذ گواهی نامه ISO را طی کنند. انجام این دوره ی آموزشی باعث می شود که سازمان ها در انجام پیاده سازی الزاماتی که از سوی سازمان ایزو ارائه می گردد اطلاعات لازم را کسب کنند. استفاده از خدمات مشاوره سیستم کاران باعث می شود که مشاوران این مرکز در هنگام مراحل اخذ گواهی ایزو شرکت ها و سازمان ها را آموزش داده تا به درک صحیحی از الزامات ایزو برسند.

مرحله پنجم

در این مرحله از مراحل اخذ گواهینامه ایزو باید از تجربیات یک مشاور خوب بهره مند شوید. نکته ی مهم این که مشاور تنها به سازمان ها جهت پیاده سازی مستندات و استانداردهای ایزو آموزش های لازم را انجام می دهد. انجام و پیاده سازی های ممیزی ها و دریافت گواهینامه بر عهده ی سازمان درخواست کننده است.

مرحله ششم

انتخاب شرکت صادر کننده ی گواهینامه در این مرحله پس از اینکه ضروریات مهم در سازمان ها به اجرا در آمد باید اقدامات لازم باید جهت صدور گواهینامه از نماینده معتبر اقدام شود. نکته ی مهم اینکه لازم است با شرکتی وارد مذاکره شوید که دارای تاییدیه های بین المللی و ملی باشد.

مرحله هفتم

در این بخش از مراحل اخذ گواهینامه ایزو بین سازمان درخواست کننده و CB یا شرکت صادر کننده ی گواهینامه یک قرارداد بسته می شود. با توجه به الزامات بین المللی که وجود دارد میزان اعتبار قرارداد های ایزو 3 ساله است. در مدت 3 سال اعتبار گواهینامه ایزو بعد از انجام ممیزی ابتدایی لازم است که هر سال یک ممیزی انجام بگیرد تا سازمان استاندارد اطمینان پیدا کند که همچنان استانداردهای در حال اجرا هستند.

بعد از انعقاد قرارداد انجام فرایند ممیزی تحت نظارت CB یا شرکت های صدور گواهینامه ایزو انجام می گیرد. احتمال دریافت عدم انطباق در هنگام انجام این فرایند وجود دارد در صورتی که این عدم تطابق به صورت جزئی باشد به منزله ی این است که متقاضی چند بند را اجرا نکرده و در مدت زمان تعیین شده باید این اشکالات را برطرف نماید. اما عدم تطابق کلی به این معنی است که متقاضی یکی از بند های الزامی استاندارد را رعایت نکرده و باید عملیات ممیزی را دوباره انجام دهد. بعد از انجام این فرایند آخرین بخش از مراحل اخذ گواهینامه ایزو یعنی صدور گواهینامه ایزو است.

 

دوره آموزشی ایزو ISO صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید